ΝΕΑ ΠΙΕΡΙΑΣ

Η Ηλεκτρονική εφημερίδα τού Ν. Πιερίας !!!


Συνέντευξη | Βλαδίμηρος Κυριακίδης «Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη 17/7 – Αρχαίο Θέατρο Δίου – 51ο Φεστιβάλ Ολύμπου





ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΥ – 51ο Φεστιβάλ Ολύμπου

Κυριακή 17 Ιουλίου

ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΕΣ του Αριστοφάνη

Ώρα έναρξης : 9.30 μμ

Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης

(Κ. Γεωργουσόπουλος)

Σκηνοθεσία: Γιάννης Μπέζος

Πρωτότυπη μουσική – σύνθεση: Φοίβος Δεληβοριάς

Οι Θεσμοφοριάζουσες του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, παρουσιάζονται σε μεγάλη καλοκαιρινή περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.


Ένα από τα τρία έργα γυναικών του ποιητή, μαζί με τις Εκκλησιάζουσες και τη Λυσιστράτη. Μία προσπάθεια του Αριστοφάνη να παρωδήσει τον μεγάλο Ευριπίδη, με βάση την συμπεριφορά των Αθηναίων γυναικών στην διάρκεια μιας μεγάλης μυστικιστικής γιορτής αποκλειστικά γυναικείας, τα Θεσμοφόρια.

Κατάθεση πολιτική και άκρως κωμική ταυτόχρονα.

Ο Αριστοφανικός λόγος, πάντα επίκαιρος και ηθογραφικός, μας θυμίζει ότι, ενώ έχουμε προοδεύσει σε διάφορους τομείς της επιστήμης και της τεχνολογίας, ως κοινωνικά και πολιτικά όντα υστερούμε ακόμα και σήμερα και αναγνωρίζουμε τους εαυτούς μας στο σημαντικό κείμενο του.

Σκηνοθετικό σημείωμα:

Θεσμοφοριάζουσες 2022: Σε καιρούς που δοκιμάζεται η δημοκρατία και κινδυνεύει η κοινωνική συνοχή, ανθίζει η δημιουργικότητα των μεγάλων ποιητών. Η Αθήνα του τέλους του 5ου αιώνα π.Χ. βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο. Μέσα από την «θέση» και τις «θέσεις» των γυναικών, με αφορμή μία γιορτή – τα Θεσμοφόρια – και καυτηριάζοντας την προκλητική στάση ανδρών, διανοουμένων και πολιτικολογούντων, με όχημα τις δραματουργικές παραξενιές του μεγάλου Ευριπίδη, ο εξίσου μεγάλος Αριστοφάνης μας αποκαλύπτει τα προτερήματα και τις αδυναμίες των προγόνων μας, που δεν διαφέρουν και πολύ από τις σημερινές.

Όλα αυτά βέβαια, μέσα από την κωμική του καρδιά και διάθεση. Άλλωστε, το γέλιο είναι η μεγάλη παρηγοριά του λαού και οι μεγάλοι κωμικοί ποιητές είναι γνήσια λαϊκοί. Δηλαδή, μας κάνουν να θυμόμαστε και να ονειρευόμαστε ταυτόχρονα. Οι ψευτολαϊκοί απλώς κολακεύουν τις ευτελείς μας συνήθειες. (Γιάννης Μπέζος)

Διανομή:

Μνησίλοχος: Γιάννης Μπέζος – Ευριπίδης: Βλαδίμηρος Κυριακίδης – Κρίτυλλα: Φωτεινή Μπαξεβάνη – Αγάθωνας/Τοξότης: Λαέρτης Μαλκότσης – Χορός: Νίκη Σερέτη – Χορός: Γιάννα Παπαγεωργίου – Κλεισθένης: Παναγιώτης Κατσώλης – Χορός: Αρετή Πασχάλη – Χορός: Λήδα Καπνά – Υπηρέτης: Αλέξης Βιδαλάκης – Πρύτανης: Σταύρος Μαρκάλας – Χορός: Ντένια Στασινοπούλου – Χορός: ΚωνσταντίναΝταντάμη – Χορός: Αγγελική Γρηγοροπούλου – Χορός: Eλένη Ζαχοπούλου – Χορός: ΜανταλέναΚαραβάτου

Παραγωγή: Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη

Βλαδίμηρος Κυριακίδης

Συνέντευξη: Ηρώ Τζημίκα

Ας ξεκινήσουμε με τις «Θεσμοφοριάζουσες» και ότι θα έρθετε στην Κατερίνη στα πλαίσια του 51ου Φεστιβάλ Ολύμπου. Πείτε μας μερικά λόγια για την παράσταση…

Καταρχάς μιλάμε για Αριστοφάνη. Ο Αριστοφάνης καυτηριάζει τα γεγονότα της εποχής κι όχι μόνο. Είναι μια κλασικότητα παράσταση οι δικές μας οι «Θεσμοφοριάζουσες» με πίστη και με ευλάβεια όσον αφορά το κείμενο και με κάποιες ελάχιστες προσθήκες. Προς Θεού όμως δεν κάνουμε κάτι «νεοτερίστικο». Είναι μια «νέα» και μία «φρέσκια» παράσταση αλλά πατάει πάρα πολύ γερά στον Αριστοφάνη. Το θέμα των «Θεσμοφοριαζουσών» είναι ότι οι γυναίκες γιορτάζουν κάθε χρόνο τα «Θεσμοφόρια» αλλά αυτή τη χρονιά τα έχουν «βάλει» με τον Ευριπίδη, γιατί ισχυρόνται ότι της κακολογεί στα έργα του. Έτσι, αποφασίζουνε να τον λιντσάρουν με λίγα λόγια κατά τον Αριστοφάνη και όλα αυτά, έτσι κι αλλιώς, συμβαίνουν στον κόσμο του Αριστοφάνη. Ο Ευριπίδης δεν κακολουγούσε τις γυναίκες, άλλωστε τις εκτιμούσε και πάρα πολύ μάλιστα. Αλλά τώρα ο Αριστοφάνης πρέπει να εκμεέυσει το αστείο και συνθέτει ένα ολόκληρο έργο, εναντίον του Ευριπίδη κι ο κακόμοιρος προσπαθεί να πάει στα «Θεσμοφορία» και να συμβιβάσει την κατάσταση! Ξέρετε πολύ καλά, όταν επαναστατούν οι γυναίκες πολύ δύσκολα μπορείς να τις ηρεμήσεις! (γέλια) Δεν μπορεί βέβαια να πάει ο ίδιος γιατί φοβάται για τη ζωή του, άρα πείθει τον φίλο και συγγενή του, τον Μνησίλοχο, να τον ντύσει γυναίκα και να πάει αυτός εκεί και να μιλήσει εκ μέρους του! Καταλαβαίνετε, βέβαια και τις συνέπειες. Τον ρόλο αυτό τον επωμίζεται ο Γιάννης Μπέζος, ντύνεται γυναίκα, πηγαίνει εκεί κι οι συνέπειες είναι καταστροφικές! Μέχρι να εμφανιστεί ο Ευριπίδιης και να συνθηκολογίσει με τις γυναίκες και σώσει και τον φίλο του! (γέλια)

Περιμένουμε πολλά πράγματα να δούμε δηλαδή…

Ναι, ναι! Θέλω να τονίσω ότι υπάρχει κι ένας εξαιρετικός χορός, άλλωστε αν δεν έχεις τον χορό, δεν έχεις το έργο. Είναι κεντρικό πρόσωπο ο χορός κι ένα μεγάλο κομμάτι του έργου.

Με ποια κριτήρια θα πάρετε την απόφαση να παίξετε σε μία παράσταση;

Σίγουρα δεν κοιτάω το μέγεθος του ρόλου. Είναι το πρώτο που δεν κοιτώ. Για εμένα δεν υπάρχει μικρός ή μεγάλος ρόλος. Υπάρχει καλός ή κακός. Γενικότερα όλοι οι ρόλοι που μπορούμε να επωμιστούμε, μπορούμε να τους οδηγήσουμε κι εκεί που θέλουμε. Η επιλογή κάθε χρόνο από αυτό που θα κάνω, είναι να μου κεντρίσει το ενδιαφέρον. Να προσφέρω κάτι κι εγώ στο συγκεκριμένο έργο. Πέρσι ήταν η «Παγίδα», φέτος είναι οι «Θεσμοφοριάζουσες», του χρόνου θα είναι κάτι άλλο. Πρέπει όμως να μου κεντρίσει το ενδιάφερον και βέβαια να μου κεντρίσουν το ενδιαφέρον κι οι άνθρωποι που απαρτίζουν αυτή την πρόταση. Πόσο μάλλον ο Γιάννης Μπέζος που μου είπε θέλω να κάνω «Θεσμοφοριάζουσες», θέλω να κάνεις Ευριπίδη και θέλω να το σκηνοθετήσω κιόλας. Υπάρχει υλικό…

Μετά από μία μεγάλη πορεία, μία μεγάλη καριέρα στο χώρο του θεάτρου, της τηλεόρασης, ποιο είναι αυτό που μετράει στο τέλος της ημέρας για έναν ηθοποιό; Κάνετε ακόμα ανασκοπήσεις;

Είναι αυτό που το έχω σαν ιερό ευαγγέλιο πάνω από το κεφάλι, μιλώντας για τη δική μου ανασκόπηση, είναι ότι κάθε νύχτα μηδενίζω το κοντέρ και ξεκινώ την επόμενη μέρα σαν να μην έχω καταφέρει τίποτα στη ζωή μου. Χαρακτηριστικά λέω και σε νεότερους ηθοποιούς, ότι κάθε παράσταση που παίζω είναι κι η τελευταία της ζωής μου. Δεν θα υπάρξει αύριο. Αυτό αυτομάτως καθιστά την παράσταση «φρέσκια» κι εμένα πάντα σε ετοιμότητα και εγρήγορση, γιατί ξέρω ότι εξωτερικό μπορεί να γεράσω, εσωτερικά δεν θέλω να γεράσω. Οπότε ρισκάρω πάρα πολύ. Κάθε φορά που δοκιμάζω κάτι. Μου αρέσει η έρευνα και το ρίσκο και δεν θέλω ποτέ να πω ότι έφτασα κάπου και έχω κάνει μία «Α» καριέρα. Τότε είναι που τα πράγματα θα μου έρθουν ανάποδα κι είναι κάτι που δεν με ενδιαφέρει. Θέλω να νιώθω ασφάλεια. Θέλω να ερευνώ και να προχωρώ στη δουλειά μου.

Μετά από όλες τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε για το έργο, θα ήθελα τη σκέψη μας για το πρώτο καλοκαίρι χωρίς περιορισμούς και μετά από 2 ολόκληρα χρόνια πρωτόγνωρων καταστάσεων για όλους μας. Πείτε μας τη δική σας οπτική στην κατάσταση…

Δεχτήκαμε μεγάλο πλήγμα, αλλά πιστεύω, επειδή ο συγκεκριμένος εχθρός ήταν ορατός, εννοώ βέβαια για την πανδημία, συσπειρωθήκαμε στον εαυτό μας, σοβαρευτήκαμε και καταλάβαμε ότι είμαστε αναλώσιμοι. Παρόλα τα μεγάλα που μας υπόσχεται η κάθε κυβέρνηση η κάθε πολιτική, η κάθε υπερεξουσία, εμείς κατάλαβε ότι είμαστε αναλώσιμοι, γιατί κάποιες στιγμές το είχαμε χάσει το παιχνίδι, νομίζοντας ότι θα βγούμε στο ίδιο μπαλκόνι με τον Πάπα και θα ρωτήσουν ας πούμε ποιος είναι δίπλα στον Βλαδίμηρο… (γέλια) Καταλάβετε; Ξεπέρασε η φαντασία μας τα όρια, οργίασε και γίναμε κάτι άλλο από αυτό που δεν είμαστε. Είδαμε, λοιπόν, όλοι ότι με την πανδημία, σταθήκαμε λίγο αδύναμοι στο να την αντιμετωπίσουμε. Ευτυχώς υπήρξε η επιστήμη που κινήθηκε αστραπιαία, αν σκεφτούμε ότι για να βρεθεί ένα εμβόλιο, θέλει και μία δεκαετία, οι άνθρωποι εδώ μέσα σε ενάμιση χρόνο, βρήκαν ακριβώς το εμβόλιο και τους αξίζουν συγχαρητήρια. Εμείς πιστεύω ότι με όλον αυτόν τον εγκλεισμό κι ας δημιουργήθηκαν παθογένειας, βγήκαμε πιο δυνατοί. Σκεφτήκαμε… Όσον αφορά το θέατρο, το θέατρο έχει ζήσει και χειρότερες στιγμές. Θυμίζω καιρούς πολέμου, που έπεφταν βόμβες απέξω και το θέατρο μέσα διασκέδαζε τον κόσμο. Το θέατρο είναι πραγματικά η αντιβίωση σε αυτούς τους σκληρούς καιρούς που ζούμε. Δεχτήκαμε πλήγμα, αλλά δεν το βάλαμε κάτω και το κοινό δείχνει ότι είναι μαζί μας σε αυτή την προσπάθεια. Με το που μπορέσαμε να παίξουμε, έστω και πέρσι με το 75% χωρητικότητας, ο κόσμος ερχόταν κι ήταν εκεί. Φέτος στο 100% με ελεύθερη κατάσταση και πάλι έρχεται ο κόσμος. Θέλω να βάλω όμως ένα -pin- κι εγώ και να πω ότι βιαστήκαμε να βγάλουμε τις μάσκες. Ήταν ένα δίκοπο μαχαίρι. Καταλαβαίνω ότι ένα κράτος πρέπει κάπως να κινηθεί για να μην πέσει η αγορά, το εμπόριό του… Αλλά βιαστήκαμε και τα αποτελέσματα τα βλέπουμε στα κρούσματα. Ελπίζω να συνετιστούμε κι α μη τι άλλο σε προσωπικό επίπεδο και σε προσωπικό ευθύνη να είμαστε προσεκτικοί. Είναι υπαρκτός ο εχθρός, είναι δίπλα. Μην το ξεχνάμε αυτό!

Υπάρχει όμως κι ο «φόβος»… Μας έχει αφήσει κατάλοιπα όλο αυτό. Σκεφτόμαστε και να μην έρθω τόσο κόντα από όσο πρέπει με τον άλλον… Έχει περάσει μέσα μας κατά κάποιο τρόπο…

Κι αυτό θα το κουβαλάμε χρόνια μέσα μας, να το ξέρετε. Θα περάσουν αρκετά χρόνια για να γυρίσουμε πραγματικά σε μία κανονικότητα. Η οποία βέβαια δεν θα είναι η ίδια που ήταν πριν. Θα έχουν αλλάξει πολλά μέχρι τότε. Μην ξεχνάτε ότι και με αυτή την πανδημία, ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο η τεχνολογία, ενδυναμώθηκαν οι επιχειρήσεις, οι υπερεξουσίες, έγιναν αλλαγές κοινωνικές που δεν τις πήραμε μυρωδιά, όπως ο πλούσιος που έγινε πλουσιότερος κι ο φτωχός που έγινε φτωχότερος… Ακόμα πιο φτωχότερος… για χρησιμοποιήσω αυτές τις δύο φράσεις. Αυτά έχουν αλλάξει ριζικά την κοινωνία, αλλά από την άλλη χάρηκα μόνο από την άποψη ότι συσπειρωθήκαμε και συσπειρωθήκαμε γρήγορα.

Σε αυτή σας την απάντηση θα μπορούσα πραγματικά να σας ρωτάω και να συζητάμε για ώρες επ’αυτού… Θα πιαστώ όμως από το πιο «ανθρώπινο» κομμάτι και θα ήθελα να μου πείτε αν υπάρχει κάτι το οποίο σας πειράζει στις ανθρώπινες σχέσεις κι αν βλέπετε κάτι το οποίο πάει «λάθος» εν έτει 2022. Έχουμε χάσει την επαφή και την ουσιαστική επικοινωνία…

Αυτό που πραγματικά με συνταράσει κι αυτό δυστυχώς γίνεται και με την τεχνολογία, με την επέλαση αυτής, είναι η ανθρώπινη απάθεια. Αυτό δείχνει ότι δεν υπάρχει κοινωνική συνείδηση και δεν υπάρχει πολιτική στήριξη, για να εκπαιδεύσουμε μια πολιτική συνείδηση. Αυτή τη στιγμή μας έχουν καρατομήσει και μας έχουν «ευνουχίσει». Μας έχουν βάλει μπροστά από κάποιες οθόνες κι ένα πληκτρολόγιο για να νιώθουμε βασιλιάδες. Έτσι ακριβώς καλλιεργείται η απάθεια του ανθρώπου στα τεκταινόμενα. Νομίζει ότι συμπάσχει κι ότι συμμετέχει, ενώ δεν συμμετέχει πουθενά. Βλέπει μία εικονική πραγματικότητα, η οποία δεν ανταποκρίνεται καθόλου στην αλήθεια αυτού που συμβαίνει. Η αλήθεια, όπως καλά ξέρετε κι εσείς, δεν συμφέρει, άρα πρέπει να περάσουμε μία εικονική πραγματικότητα και στη συνέχεια να δημιουργήσουμε μία απάθεια, έναν ωχαδερφισμό, έναν ναρκισσισμό, έναν «ζαμανφουτισμό» κι όλα τα παρελκόμενα.

Αυτό το βλέπουμε και στις μικρότερες γενιές αρκετά που νομίζουν ότι «κάποιοι» είναι μέσα από το δώρο της τεχνολογίας…

Θα ήθελα όμως πραγματικά να κρατήσουμε και τα καλά της τεχνολογίας, όπως αυτά που συμβαίνουν και βοηθάν στην έρευνα, στην επιστήμη. Έχει βοηθήσει πάρα πολύ, μακάρι να μπορούσαμε, αλλά δυστυχώς δεν κρατάμε αυτά τα καλά. Ελάχιστοι άνθρωποι κρατούν τα καλά της. Η μάζα κρατάει μόνο τα κακώς τεκταινόμενα. Η αρνητική είδηση έχει γίνει πλέον καθεστώς και μας έχει κατακυριεύσει και με φυσικό επόμενο να τρέχουν όλοι στους γιατρούς για να συνέλθουν από αυτή την παθογένεια!

Και τέλος θα ήθελα να μου πείτε αν έχετε έρθει στην Κατερίνη, εκτός από δουλειά, ώστε να δείτε κάποια από τα μέρη μας και να μου πείτε κάποια από τα νέα σας σχέδια…

Καταρχάς έρχεται η 10η σεζόν της «Μουρμούρας». Δεύτερον από τον Οκτώβρη θα γίνει η επανάληψη της «Παγίδας» του Ρομπέρ Τομά, που παίξαμε και πέρσι και κάναμε και περιοδεία, για 2η χρονιά στο θέατρο «Ζήνα». Όσον αφορά την Κατερίνη, είμαι Θεσσαλονικιός, άρα στην Κατερίνη ήταν από τις πιο κοντινές διεξόδους για να πάω κάπου για μπάνιο! Μικρός πήγαινα αρκετά και τότε ήταν και μεγάλο ταξίδι. Οπότε αυτές οι μνήμες έχουν χαθεί πια. Τώρα θυμάμαι την Κατερίνη μόνο όταν έρχομαι να παίξω. Είτε χειμώνα, είτε καλοκαίρι και δυστυχώς δεν προλαβαίνω να δω τίποτα. Δεν παύει όμως να είναι μία μικρή ωραία πόλη με απίστευτο κοινό. Με ένθερμο κοινό που μας αγκαλιάζει κάθε φορά. Χαίρομαι πολύ όταν παίζω εκεί!Οι ειδήσεις της Πιερίας με ένα κλικ.

eptanews.gr
Ετικέτες

Δημοσίευση σχολίου

Τα «NEA PIERIAS» δεν φέρουν καμία ευθύνη για το περιεχόμενο των αναρτήσεων που μας στέλνουν οι αναγνώστες. Υπεύθυνος για την κάθε ανάρτηση είναι μόνο το άτομο που φαίνεται ως συγγραφέας του άρθρου.
Το ιστολόγιο «NEA PIERIAS» δεν ευθύνεται σε καμία περίπτωση για την εγκυρότητα και ορθότητα των πληροφοριών, κρίσεων, σχολίων που περιέχονται σε αναρτήσεις και μηνύματα αναγνωστών και οι διαχειριστές-συνεργάτες-αρθογράφοι δεν ευθύνονται για το περιεχόμενο άρθρων των οποίων γίνετε αναδημοσίευση από άλλα sites για τα οποία δεν μπορούμε να ελέγξουμε την ακρίβεια του περιεχόμενό τους καθώς και καμία ευθύνη για μηνύματα που θίγουν πνευματικά δικαιώματα τρίτων ή κατοχυρωμένου υλικού

[blogger][facebook]